In the Spotlight: Marga Zwirs

Door: Marcel Elderhorst

Vandaag heb ik afgesproken in Hotel New York, een locatie die, naar later blijkt, een grote betekenis heeft voor mijn gaste van vandaag:

Marga Zwirs. Zangeres, zangdocente en eigenaresse van Zangschool Rotterdam.

In the Spotlight:Marga Zwirs van Zangschool Rotterdam
Locatie:Hotel New York, Rotterdam
Datum:15 maart 2017

Marga Zwirs is Certified Master Teacher in de Estill Voice Training (EVT) methodiek, van waaruit zij  als columniste op Vocalisten.nl ook met regelmaat zal gaan schrijven. Genoeg redenen voor een nadere kennismaking dus:

Wie is Marga in 5 woorden?

Creatief, Verbinder, Diepgang, Humor en Doortastend.

Ai…. Verklaar je nader…

Mijn creativiteit is eigenlijk een continu proces van scheppen en herscheppen, zowel in ruimtelijke als inhoudelijke zin. Ik ben steeds op zoek naar het verbeteren en completer maken van het totaalplaatje. Voor mij is de wereld één grote speeltuin, waarin ik telkens nieuwe dingen kan ontdekken en waarin voor mij steeds weer nieuwe ideeën blijven ontstaan. Het ene idee is nog maar net geboren of er rollen al weer volgende ideeën uit voort. Dat voortdurende scheppende proces vind ik heerlijk! Soms maakt het me echter ook moe. Ik moet er goed op letten mijn grenzen hierin  te bewaken want ik kan met gemak maar doorgaan en doorgaan en mezelf hierin uitputten. Nog steeds ben ik hierin lerende.

Ik ben iemand die mensen wil verbinden, met elkaar, maar meer nog met zichzelf. Dit komt ook in mijn lessen sterk tot uiting. Zingen heeft alles te maken met de verbinding tussen hoofd, hart en handen. Door mensen te laten zingen komen ze niet alleen thuis bij zichzelf maar zijn ze ook steeds weer het beginpunt van alles. Ik ben hierbij niet alleen geïnteresseerd in ‘de grote lijn’. Veel meer nog word ik geprikkeld door de kern van de zaak, door de precieze inhoud, door het detail ook. Ik ben bijvoorbeeld een enorme fan van infrastructuur. Ik kan er echt van genieten als ik in mijn auto zit en zie hoe snelwegen, viaducten, bruggen, landschapsarchitectuur en stedenbouw met elkaar in verbinding staat en op die manier samen de wereld en ons mensen daarin draaiende houden. Zingen is niet veel anders. Het is een uitgebalanceerde en samenwerkende vorm tussen anatomische techniek, inhoud van een liedtekst, vocaliteit en muzikaliteit. Als deze samenvallen is dat magisch!

En ja, mijn doortastendheid spreekt wel voor zich: ik ben een enorme doorzetter en geef nooit op. Als ik iets wil, dan ga ik er helemaal voor. Ik hou altijd mijn einddoel voor ogen en laat me niet uit het veld slaan door tegenslagen die er nu eenmaal bij horen in het ondernemerschap.
Op persoonlijk vlak begeef ik me eigenlijk steeds tussen de ernst van het leven en de humor.
Ik kan vreselijk lachen over dingen. Niet om dingen weg te lachen maar om de eveneens in mij aanwezige ernst te kunnen relativeren. Tussen de beide uitersten van ‘ernst’  en in ‘humor’ houdt het leven mij in balans denk ik. Dat is niet altijd zo geweest. Ik denk dat ik dit vooral heb geleerd doordat ik al vroeg in het leven – ik denk meer dan leeftijdsgenoten  - op mijzelf en mijn eigen kracht aangewezen was. Het was bij mij al vroeg ‘pompen of verzuipen’.

Wanneer wist je dat je wilde gaan zingen?

Jeetje…. Dat is min of meer op een geleidelijke manier gegaan. Op de basisschool viel het al op dat ik een bijzonder gevoel had voor muziek. Ik voelde al vrij vroeg in mijn jeugd ‘dit is mijn ding’. Ik ben dan ook, niet geheel onverdienstelijk, pianolessen gaan volgen. Ik voel me in de kern op de eerste plaats nog steeds ‘muzikant’ en pas dan ‘zangdocent/zanger’.

Tijdens het pianospelen zong ik ook uit volle borst mee maar dan van binnen, dus zonder geluid...
Ik kom uit een klein plattelandsdorp, Anna-Paulowna in West-Friesland en daar was tijdens mijn jeugd simpelweg geen zangcultuur en al helemaal geen zangdocent. Jaren later, op de Muziek Pedagogische Academie in Alkmaar, ontdekte ik als een soort ‘aha-erlebnis’ dat ik ook kon zingen. Dat ik ook wilde zingen! Vervolgens heb ik op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag hoofdvak ‘Docent Muziek-Zang’ en piano als bijvak gestudeerd. Daarnaast heb ik in Rotterdam ook de Theaterschool afgerond.

Dus conservatorium én theaterschool. En toen?

Daarna ben ik ongeveer een jaar of tien actief geweest in het theaterwezen, waar ik verschillende voorstellingen heb geschreven en gespeeld en waarin ik daarnaast uiteenlopende muziek- en theaterlessen heb gegeven. In deze periode was het idee voor een eigen school overigens altijd al wel latent aanwezig.

Zangschool Rotterdam bedoel je?

Ja, het concrete idee voor de Zangschool is hiér in Hotel New York ontstaan. In eerste instantie uit onvrede over het werk wat ik op dat moment deed en de sterke behoefte mijn eigen ding daarin te willen doen. Ik vond dat ik in mijn baan destijds werd belemmerd in mijn creativiteit en dat begon me steeds meer tegen te staan. Ik liep in mijn sterke behoefte naar creativiteit aan tegen dodelijk en vertragend management, tegen een hoop ‘bla-bla’ maar ook tegen onkunde en rigiditeit.

Op een ochtend zat ik in die periode in mijn eentje hier in Hotel New-York een kop koffie te drinken. Ik keek uit over de Maas toen plotseling de woorden ‘Zangschool Rotterdam’ mij uit het niets binnenvielen. Ik ben gaan ‘googelen’ of het al bestond en toen dat niet het geval bleek te zijn heb ik meteen een van mijn beste vrienden gebeld. Ik zei hem “Je moet NU de domeinnaam ‘Zangschool Rotterdam’ voor me reserveren en ik wil NU een afspraak met je maken want jij moet een website voor me bouwen”. Deze twee woorden gaven mij richting in het ontwikkelen van de concrete inhoud  van het bedrijf en in de lesprogramma’s. Ik wist dat ik met deze twee woorden iets goeds in handen had maar veel meer nog dat het klopte en dat ik zogezegd ‘op mijn plek viel’. Vanaf dat moment was er geen weg meer terug.

Zangschool Rotterdam is dus hier in hotel New York geboren. Eerst gaf ik les vanuit huis maar nu inmiddels alweer vijf jaar op een schitterende locatie aan de Mathenesserdijk; Bedrijfsverzamelpand ‘de Fabriek van Delfshaven’.  Op dit moment hebben we de beschikking over drie prachtige zangstudio’s en stuur ik een team van 9 enthousiaste (zang)docenten aan.

Waar word je blij van?

Ik word blij van mensen en van zingen. Ik haal ontzettend veel voldoening uit het naar een hoger niveau brengen van mijn leerlingen. Hobbyist of professional, dat maakt niet uit. Samen met de leerling zet ik mij keihard in om hun doelen te bereiken. En als dat – soms met bloed, zweet en tranen - uiteindelijk lukt, ben ik trots. Een klein beetje op mezelf, maar toch vooral op de leerling. Het is zo mooi om te zien als de leerling via het zingen de verbinding met zichzelf ontdekt. Als ik daar een bijdrage aan kan leveren en de leerling hierbij kan helpen dan geniet ik daar erg van.

En waar heb je een hekel aan?

Aan beunhazen. Het vak ‘Zangdocent’ is helaas geen beschermd beroep; iedereen kan zichzelf zangdocent noemen. Ik zie dan ook graag méér kwaliteit binnen het vak van zangdocent. Zangdocent is namelijk echt een vak, een ambacht. Je hebt te maken met verschillende aspecten: anatomische en zang-technische aspecten evenals pedagogische, methodische en didactische aspecten. Ik pleit dan ook voor een hoger niveau van zangonderwijs. Docenten zouden op z’n minst een conservatoriumachtergrond moeten hebben, aangevuld met tenminste één vakspecialisatie.

Verder heb ik een hekel aan bumperklevers en aan zeikers; dat is ook wel onderdeel van mijn Noord Hollandse en ondertussen ook Rotterdamse mentaliteit: niet lullen, maar poetsen!

Wat is je in je zangcarrière het meest bijgebleven?

Er melde zich op een donkere najaarsavond een vrouw van middelbare leeftijd bij de Zangschool. Haar vader was gedurende een aantal weken vermist in Frankrijk. Uiteindelijk is hij daar dood gevonden in een bos. Het is een heel gedoe geweest om zijn lichaam naar Nederland te krijgen. Deze vrouw zong vroeger in haar kindertijd vaak samen met haar vader. Door te gaan zingen wilde zij letterlijk en figuurlijk een stem geven aan dat wat in haar leefde. En dat is waar het om gaat. Bij zingen ben je altijd zelf het directe beginpunt en tegelijkertijd de thuiskomst, ongeacht de omstandigheden. Ik vond het verhaal van deze vrouw ontroerend, verschrikkelijk en hoopgevend tegelijkertijd.

Heb je een favoriete stijl?

Nee, ik heb niet echt een favoriete stijl; ik heb een brede interesse en kan dus ook genieten van verschillende muziek. Ik vind het ook leuk en verfrissend om afwisselend in alle stijlen les te geven.
Dat is ook een van de grote voordelen van werken met Estill Voice Training. Het bedient alle zangstijlen en doet niet aan esthetische voorkeuren.

Maar als je toch moest kiezen?

Pffff.... moeilijk. Het eerste wat in me opkomt is ‘Musical en Muziektheater’, vanwege de diversiteit aan aspecten: het vertellen van een theatraal verhaal, het zang technische, het vocale en het muzikale aspect. Je moet dus breed onderlegd zijn om dit goed te kunnen doen en goed kunnen integreren. Ken je bijvoorbeeld Jason Robert Brown Nee? Google hem even en je snapt wat ik bedoel…Ik vind hem de Stephen Sondheim van deze tijd!

Met wie zou je een duet willen zingen?

Ik zou weleens willen zingen met Garou; een Franse zanger. Hij heeft een fantastische stem, met ‘een randje’… of met Chris Stapleton ; deze maakt geweldige blue grass muziek en ook hij heeft zo’n prettig ‘onaangepast’ randje.
Verder kunnen heel veel stemmen mij enorm raken. Freddy Mercury, Ute Lemper…..ach teveel om op te noemen! Als het maar eerlijke en oprechte stemmen zijn. Ik hou niet van gekunstelde stemmen.  Van mooi zingen met als doel ‘mooi zingen’. Dat zegt me helemaal niks.

Wie zou je zelf nog eens willen interviewen en wat zou je willen vragen?

Haha… Als het over zingen gaat, zou ik Marilyn Monroe willen vragen of ze een eenmalige zangles van mij zou willen. Om dan tweestemmig ‘Diamonds are a girl’s best friend’ met haar te zingen. Op ondernemersvlak zou ik Steve Jobs willen vragen welke tips hij voor mij heeft. Ik ben een groot bewonderaar van Steve Jobs. Als er iemand is die het ondernemerschap echt heeft begrepen dan is hij het wel. Wat een inspirerende man!

Wat zijn je verdere ambities?

(lachend:) Absoluut! Mijn passie is de Zangschool; ik doe er dan ook alles aan om Zangschool Rotterdam uit te laten groeien tot DÉ Zangschool ‘je van het’… Oftewel: tot de leukste en beste zangschool van Rotterdam en omstreken. Zangschool Rotterdam groeit op dit moment nog steeds.
Ik weet niet hoe groot ik het wil laten worden maar wat ik wel weet is dat het DÉ plek moet zijn waar zangliefhebbers gewoon goed, kwalitatief en ambachtelijk zangles krijgen. Waar de lijnen kort zijn. Waar ze elkaar kunnen ontmoeten. Waar ze zich thuis voelen. Ik voel dagelijks de onophoudelijke drang om de stad Rotterdam een plek na te laten die het leven gewoon nog een stukje leuker maakt dan het al is door middel van zingen!

Wow… onderweg naar huis speelt het gesprek zich in mijn hoofd nog verschillende keren af. Ik heb Marga vanavond leren kennen als een energieke, passionele, enthousiaste en meeslepende dame, die inderdaad ook nog een leuk gevoel voor humor heeft. Ik ben dan ook blij haar te mogen verwelkomen in het nieuwe team van Vocalisten.nl!

Similar Articles

Top