In The Picture: Dedre Twiss

Dedre Twiss

Door: Joyce Meuwissen
Maart 2014

Hoe ben je er toe gekomen om van zingen je beroep te maken?

Ik heb van jongs af aan veel interesse in muziek gehad maar had niet echt een droom om zangeres te worden. Bij toeval ben ik door een vriendin ‘ontdekt’ door het zingen in de washokken tijdens een campingvakantie. 😉 Zij vond kennelijk dat ik dit best goed kon en kort daarna werd ik op een avond gebeld om in een bandje te komen zingen. De toenmalige drummer had via mijn vriendin mijn naam doorgekregen. Ik ben overgehaald om auditie te doen en mocht uiteindelijk blijven. Ongeveer 10 jaar lang heb ik in het bruiloften en bedrijfsfeestencircuit gezongen in verschillende bandjes!

In 1998 kreeg ik via via te horen dat Ruth Jacott nieuwe zanger/essen zocht voor haar theatertour. Ik heb auditie gedaan, werd aangenomen en heb 2 jaar  met haar mogen toeren door heel Nederland. Daar is toen ook het omslagpunt gekomen. Ik werd door andere artiesten gezien en gevraagd en ben toen uit het bruiloftencircuit gestapt. Heb daarna het genoegen gehad om met heel veel verschillende artiesten in het binnen en buitenland te mogen werken!

Veel zangers/zangeressen vragen zich af hoe in het artiestencircuit terecht  komt…

Je kan net zoals ik destijds gedaan heb, soms auditie doen bij artiesten. Er zijn ook wel eens sessies waar ook andere artiesten komen kijken of aan mee doen. Als je daar de kans krijgt om jezelf te laten horen kan je zo ook eventueel verder komen. Het is uiteindelijk denk ik er voor zorgen dat je gehoord en gezien wordt. Zo kweek je bekendheid en contacten en maak je kans om in dit circuit te kunnen werken.

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om zelf een cd op te nemen en daarmee aan de slag te gaan. Dan komt het er op aan dat je bijvoorbeeld aansluiting vindt bij een platenmaatschappij of tegenwoordig via crowdfunding of zelfinanciering bekendheid/contacten maakt en je je misschien zo uiteindelijk kan vestigen als artiest…

Zoals je eerder vertelde ben je per toeval zangeres geworden, dat hoor ik wel vaker…

Ja, dat heb ik ook vaker gehoord! Mensen hebben soms het inzicht, lef of zetje van anderen nodig om  uiteindelijk in te zien waar ze zelf goed in zijn en dit dan verder te ontwikkelen.

Dit was in mijn geval zeker zo…;-)

Veel zanger/essen hebben bewust de keuze gemaakt om professioneel zanger/es te worden. Ze gaan naar het conservatorium, proberen op allerlei manieren door te breken. Je hebt toch ook wel iemand nodig die in je gelooft, bijvoorbeeld een zangdocent. Wie heeft jou het meest gemaakt tot wie je nu bent als zangeres?

Hmm…eigenlijk heeft alles wat ik tot nu toe heb mogen doen en met wie ik heb mogen werken bijgedragen aan mijn ontwikkeling als zangeres. Het bruiloftencircuit had ik niet willen missen. Heb daar als leadzangeres geleerd de kar te trekken en de avond tot een geslaagd feest te maken.

Bij Ruth Jacott heb ik heel veel geleerd over de kunst van backingvocal zijn. Haar toenmalige partner Humphrey Campbell arrangeerde prachtige en moeilijke koortjes en ik moest hard werken om deze onder de knie te krijgen naast het dansen en performen. Ik ben me daar erg bew§ust geworden van m’n aanwezigheid op het podium. Om ook in deze rol als backingvocal het publiek iets mee te geven d.m.v. uitstraling/enthousiasme en natuurlijk de koortjes zo mooi mogelijk te zingen!

Bij bijv. Trijntje Oosterhuis en Do heb ik de kunst van koortjes doen verder uit kunnen diepen.  En bij bijv. Candy Dulfer kwam daarnaast ook weer het performen echt aan bod. Deze 2 elementen komen nu weer heel mooi samen bij de shows van Ilse DeLange waar ik nu sinds een aantal jaren mee samen werk…

dedre

Ik hoor eigenlijk dat je niet echt een solo carrière ambieert, maar dat je alles  uit het backingvocal zijn haalt…

Ja dat klopt, daar haal ik heel veel uit. Ik zing af en toe nog wel solo tijdens sessies, in de studio of een tijdje geleden bijv. bij de band ‘Floris’ en in een eigen project met vrienden onder de naam Liquid Spirits. Als backing kan ik alleen veel meer verschillende dingen doen en ik zie koortjes maken en zingen echt als een zelfde melodische kunst als dat je bijvoorbeeld een blazerssectie hebt in een band; met verschillende mensen binnen 1 discipline een bepaalde klank maken/akkoord toevoegen aan het geheel. Dit vind ik echt een uitdaging en ik haal hier heel veel voldoening uit!

Zoals jij erover praat klinkt het echt heel tof en uitdagend. Koortjes zingen is best pittig en moeilijk en niet voor iedereen weggelegd.

Uiteindelijk kan iedereen alles leren denk ik, mits je het wil. Wel is het zo dat niet alle stemmen meteen mooi hoeven klinken bij elkaar. Je kan met sommige zanger/essen een snellere klik hebben qua timing, interpretatie en klankkleur. Nauwkeurigheid is belangrijk omdat je met verschillende stemmen een eenheid moet vormen. Ook is het soms belangrijk dat je je stem kan ‘kleuren’ naar andere stemmen toe. Dit wil en kan niet iedereen waardoor sommige mensen dan bijvoorbeeld te solistisch zingen binnen een koortje.

Het lijkt allemaal zo makkelijk te gaan maar het is hard werken.

Ja het is hard werken, maar dat geldt denk ik voor ieder beroep dat je goed wil kunnen uitoefenen. Oefening baart kunst en ook in de zang kan je je verreiken door studies te volgen, zangtechnieken aan te leren, theorielessen te volgen en door ook gewoon veel kilometers te maken qua ervaring.

Je merkt hoeveel je aan techniek hebt, als je het nodig hebt. Merk je dat grote artiesten ook de moderne technieken toepassen zoals CVT, EVTS, etc..?

Ja er zijn zeker artiesten die verschillende moderne zangtechnieken beheersen. Uiteindelijk maken de meesten hiervan een combinatie die voor hen goed werkt. Maar er zijn er ook genoeg die geen moderne technieken toepassen maar bij bijvoorbeeld de ‘klassieke’ techniek blijven. Er zijn er ook zelfs die nog nooit een zangles hebben gevolgd en die meer dan goed presteren!

Vindt je het wennen, het lesgeven? Hoe ben je er toe gekomen?

Ik ben een tijdje geleden gevraagd een aantal leerlingen te begeleiden op het conservatorium in een project waarbij ze uiteindelijk eenmalig met een artiest zouden gaan optreden als backingvocal. Dit beviel me erg goed en maakte me bewust dat ik erg veel voldoening haal uit het doorgeven en delen van m’n kennis en ervaring. Daarna ben ik ook thuis privéles gaan geven!

Heb je nog ambities voor de toekomst?

Laat ik voorop stellen dat ik echt al ontzettend dankbaar ben voor alles wat ik heb mogen doen! Maar als ik nog een uitdaging eventueel aan wil gaan, is het het schrijven van eigen muziek en teksten. Ik werk nu dus sinds een aantal jaren met Ilse DeLange en ben door haar teksten en liefde voor songwriting geïnspireerd geraakt. Vanuit mezelf is het er nooit van gekomen om songs te schrijven maar misschien is dat iets voor de toekomst…

Je maakt heel wat mee met zoveel podiumervaring. Wat is het gekste dat je ooit hebt mee gemaakt op het podium?

Haha…dat wordt moeilijk kiezen…;-)

Ehh…ik heb een keer met m’n coverband in een zwembad gespeeld. Het was een hele hoge hal en wij stonden halverwege opgesteld op een soort balustrade. Erg hoog dus met pal onder ons het zwembad. Aan het einde van de avond konden we het niet laten en zijn toen allemaal (op de bassist na) van het podium het zwembad in gesprongen. Even later kwam ook de bassist naar het bad toe gelopen en werd gelijk door ons het water in getrokken. Hij zei nog; neeee niet doen want…maar het was al te laat. Even later begrepen we we dat hij hij net al het geld voor ons had ontvangen van de opdrachtgever. Zo’n 3 duizend gulden (ja is lang geleden 😉 aan kleine  coupures lagen nu op de bodem van het zwembad. We hebben even gewacht totdat alle gasten waren verdwenen en zijn toen als een gek gaan duiken naar het geld. Volgens mij hebben we alles op een tientje na terug gevonden!

Heb je nog een leuke tip voor vocalisten?

Misschien cliché maar ga op zoek naar je eigen geluid! Ieder mens is uniek en heeft een uniek stemgeluid. Onderneem, struin Youtube af, bezoek concerten. Je leert er altijd iets van. Ik zag laatst de film; '20 Feet behind stardom', een inspirerende  en leerzame documentaire over het leven van backingvocals in Amerika. Tip die ik laatst kreeg ging over een boek van Jan Kortie (stembevrijder) ‘Jouw ziel wil zingen’ Schijnt erg leerzaam en bevrijdend te zijn…

Wie zou jij graag in The picture willen zien?

Oh jee, dat kunnen veel mensen zijn. Zanger/essen waar ik veel mee heb gewerkt bijvoorbeeld; Melissa ‘t Hart, Debbie Helaha, Simone Pormes, Esther Hart, Caroline Dest, Jasmin Tusjadia, Lodewijk van Gorp. Van de nieuwe generatie bijvoorbeeld Rob de Nijs, Margriet Sjoerdsma of Shirma Rouse!

Allemaal uniek om verschillende redenen…;-)

Similar Articles

2 thoughts on “In The Picture: Dedre Twiss

  1. Hoi Vocalisten.nl en Dedre,

    Fijne tips heb je, ik ben meteen de film gaan bekijken! En de workshops van Jan Kortie zijn ook heel mooi. Hij heeft ook workshops voor professionele musici. Ook voor hen is het nog steeds belangrijk je eigen geluid te gebruiken!

    Ik zie Jan Kortie als een collega. Ik zoek met mijn leerlingen de vrijheid op door middel van improvisatie. Je komt dan ook vaak bij je authentieke geluid.
    Improvisatie en loskomen van vastgelegde struktuur, van een lied bijvoorbeeld, helpt ook weer bij het schrijven van muziek.

    Dank voor je uitleg over backings zingen. Veel mensen denken inderdaad dat dat makkelijk is, dus fijn dat je dat uitlegt!

    Dank je wel!

    Anne Brattinga

Leave a Reply

Top