GastColumn YvonJane van Leeuwen

Een goede docent...

Het is denk ik een van de meest gestelde vragen aan mij: weet jij een goede docent voor…? Meestal ben ik niet geneigd om snel een naam te noemen. Want wat is een goede docent? Ik ben namelijk van mening dat een goede docent een persoonlijke keuze is. Wat voor de één heel goed werkt, kan voor de ander niet zo positief uitpakken.

Toen ik zelf met mijn eerste zanglessen begon had ik ook geen idee wat goed en wat niet goed was. Mijn eerste zangdocente was een 90 jarige vrouw die in de Scala in Milaan had gezongen, in dezelfde tijd dat Maria Callas grote triomfen boekte. Ik luisterde eindeloos naar haar verhalen, en deed (o ja) ook nog wat toonladders en oefeningen uit Vaccai. Tja, misschien niet de meest intensieve technische lessen, maar wat een onvergetelijke begintijd! Ook was ik niet de meest overtuigende technische zangeres (ik won voornamelijk publieksprijzen), maar leerde door geweldige docenten als Marika Lansen en Juanita Gilbert dat een sterke mentale staat voor wonderen kan zorgen.

Waar ik met docenten die mij louter ‘technisch’ trainden vastliep, bleek voor mij het combineren van de techniek met een gezonde dosis mentale training de ideale combinatie om op een moment suprème te kunnen pieken. Iets wat ik op de VDA vanaf het begin standaard in het lespakket heb ingevoerd.

Na meer dan 25 jaar doceren, bands, danseressen en technici leiden, creëren en regisseren ben ik er wel achter dat de sleutel, tot krijgen wat je wilt en nodig hebt, communiceren en planning is. Bedenk wat jij wilt bereiken met je zangles (of welke les dan ook), win zoveel mogelijk informatie in van te voren (lang leve het internet), bel rond en vraag je suf (je hebt niks te verliezen), en stel een plan op. Bepaal wat je wilt leren, en overleg dat met een docent. Vraag of ze het je kunnen leren. Zeggen ze ‘ja’, monitor dan of het ook daadwerkelijk gebeurt. Spreek een tijdsbestek af (want voor je het weet zijn er maanden, jaren voorbij), kijk uit voor de ‘gezelligheids’ factor (teveel gepraat over het privé-leven van de docent) en het witte jassen syndroom (de docent weet het wel). Bedenk ook dat bij scholen met meerdere docenten niet alle docenten effectief voor jou kunnen zijn.

De docenten van de VDA, de Summerschool en Vocal Art Productions verwijzen door als het gevraagde niet hun sterkste kracht is. En stoppen na maximaal drie jaar met het trainen, omdat het dan echt tijd wordt voor nieuwe invloeden. Geen enkele docent weet alles. Hoe is hij/zij zelf getraind? Want een docent geeft door wat hij/zij zelf heeft geleerd. Elke stijl vereist een aanpak die bij die stijl past, dus geen musicalles van een jazz docent. En wat heeft de docent uitvoerend gedaan? Een docent die zelf ook uitvoerend is (geweest), heeft een toegevoegde waarde als je professionele ambities hebt. Ik heb veel audities afgenomen waar auditanten getraind waren door ‘bekende’ namen uit het doceervak. Af en toe dachten we: wat hebben ze met je gedaan??, maar ben gelukkig ook vaak blij verrast (waarvan ik de naam van de betreffende docent meteen onthoud voor toekomstige workshops).

Een goed studieresultaat is de uitkomst van een goede samenwerking tussen leerling en docent, waarbij er ook tot bepaalde hoogte aandacht is voor de achtergrond van de leerling. Hou altijd respect voor je docent, maar blijf ondertussen ook je eigen studie, doelen en ontwikkeling analyseren. En het allerbelangrijkste: als je intuïtie ja of nee zegt, heb je altijd gelijk!

YvonJane van Leeuwen

YvonJane van Leeuwen heeft meer dan 20 jaar professioneel uitvoerend op de planken gestaan. Ze is de oprichter van en docent op de creatieve theaterzang opleiding Vocal & Dance Academy (VDA) en de VDA Summerschool, die dit jaar hun tienjarig jubileum vieren. Tevens is zij eigenaar, regisseur en creative director van theaterproductiebedrijf Vocal Art Productions in Den Haag.

Vrijkaarten voor 1 van de theatervoorstellingen VDA / Vocal Art Productions!

Neem eens een kijkje op onze Facebook pagina! Vind je het daarna leuk genoeg om ons te blijven volgen en besluit je ons te ‘liken’, dan maak je kans op 2 gratis kaarten voor een van de theatervoorstellingen of optredens van de VDA / Vocal Art Productions tussen oktober 2013 en mei 2014. Facebook: http://www.facebook.com/pages/Vocal-Dance-Academy-Vocal-Art-Productions-VDA-Summerschool/233681033318662

Door: YvonJane van Leeuwen

Vocal & Dance Academy, VDA (opleiding): www.vocalanddanceacademy.nl
VDA Summerschool (zomerworkshops): www.vdasummerschool.nl
Vocal Art Productions (bedrijfsevenementen, trainingen en showcases jonge professionals): www.vocalart.nl

*** Reageren staat vrij - graag zelfs! Maar wij tolereren geen racistische, discriminerende of haatdragende reacties op deze pagina ***

Similar Articles

2 thoughts on “GastColumn YvonJane van Leeuwen

  1. YvonJane,

    Ik ben blij met je column!
    Vaak wordt mij in mijn studio gevraagd “of ik een goede zangdocent weet”.
    Dan ervaar ik precies wat jij omschrijft: Wat is goed? Voor wie goed? Waarin goed?

    Was er maar een manier om daarin een echt goed inzicht te krijgen, zodat ik iemand beter kan doorverwijzen.
    Iets voor Vocalisten.nl? Daarmee kunnen jullie niet alleen de vocalisten meer helpen, maar ook diegenen die in “de branche” werkzaam zijn.

    Mario Walzberg – eigenaar StudiOjo

  2. Dank voor het meedenken. Zie ook de Zangtip (augustus) van Jeroen Manuhutu op de site:)

    Waar moet je op letten bij het zoeken naar een goede zangdocent? Check bij je zangdocent in spe hetvolgende:

    Muzikale opleiding: bijvoorbeeld conservatorium, speelt de docent goed piano?
    Zangopleiding: welke methode gebruikt de docent, gespecialiseerd in welke stijlen?
    Docentenopleiding: welke opleiding, doceren is een vak dat je moet leren!
    Optreedervaring: treedt de docent op, wat vind je van zijn/haar zangstem?
    Doceerervaring: hoe lang, privé of groepen, welke niveaus?
    ‘Leven lang leren’: gaat de docent zelf naar bijscholing, workshops, symposia, etc?
    Resultaten: hier gaat het om, heb je na 1 les al resultaat, ben je tevreden met je groei?
    Locatie: Wil je per se les van iemand les die ver woont, is Skype dan een oplossing?
    Faciliteiten: Is er voldoende apparatuur aanwezig voor een goede zangles?
    Reputatie: Dit is vaak een goede indicatie, vraag mensen die je vertrouwt om aanbevelingen
    Lidmaatschappen beroepsverenigingen: geen garantie voor kwaliteit, maar zo weet je wel dat je docent in contact is met collega’s
    Prijs: kijk eerst naar voorgaande punten en bepaal nu of de docent zijn prijs waard is

    Natuurlijk nodigen wij iedereen uit hierover mee te praten!

Leave a Reply

Top